Rozprawa o automatyzacji

Automatyzacja zadań w IT

W ostatnich latach rola automatyzacji w IT znacząco wzrosła. Powołując się na „2020 State of Application Services Report” w 2020 roku w skali globalnej, 80% organizacji wdraża automatyzację procesów biznesowych, a 73% automatyzuje zarządzanie siecią. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być chęć zaoszczędzenia do 20% czasu, automatyzując rutynowe, powtarzalne zadania. Jednakże czas to nie wszystko, co można zaoszczędzić dzięki zastosowaniu automatyzacji zadań w systemach operacyjnych.

Powrót do przeszłości

Od początku istnienia sieci i systemów komputerowych zarządzanie nimi oraz ich konfiguracja stanowiły nie lada wyzwanie. Pierwszymi śmiałkami, którzy stawiali czoła temu zadaniu byli administratorzy. Specjaliści, którzy wchodzili w bezpośrednią interakcję z systemami. Zarządzali serwerami ręcznie, instalując oprogramowanie, zmieniając konfiguracje czy usługi na poszczególnych serwerach. Niestety, w miarę rozrastania się centrów danych i powstawania coraz bardziej złożonych aplikacji administratorzy zdali sobie sprawę, że nie są już dłużej w stanie ręcznie zarządzać systemami. Wtedy właśnie nastąpił rozkwit automatyzacji.

Co to jest Automatyzacja?

W branży IT, automatyzacja to wykorzystanie różnych technologii do przeprowadzenia powtarzalnych procesów lub zadań z widocznym zredukowaniem, bądź też całkowitym wyeliminowaniem udziału człowieka. Przez co sama realizacja zadań zostaje przyśpieszona i pozbawiona błędów, a personel IT uwolniony od nudnych powtarzalnych zadań, może poświęcić czas na bardziej produktywne rzeczy. Automatyzacja stała się jednym z kluczowych elementów pomagającym zespołom IT w codziennej pracy.

Automatyzacja w IT, dlaczego warto?

Obecnie obserwuje się stale rosnącą skalę i złożoność systemów IT. Rozwój infrastruktury usług chmury oraz wszechobecna wirtualizacja stale podnoszą poprzeczkę zespołom IT. Nowoczesne środowisko może składać się z setek czy nawet tysięcy komputerów. Zapanowanie nad taką infrastrukturą stanowi nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonego i licznego zespołu specjalistów. Dzięki zastosowaniu automatyzacji większość czasochłonnych i powtarzanych zadań realizowana będzie bez udziału administratora, a jedynie pod jego nadzorem. Przyjrzyjmy się teraz jakie główne zalety niesie ze sobą wprowadzenie automatyzacji zadań w swojej organizacji.

Oszczędność czasu

Automatyzując najbardziej czasochłonne i powtarzalne zadania, personel IT zyska możliwość zajęcia się zadaniami wyższego rzędu, co w rezultacie przynosi więcej korzyści.

Redukcja kosztów

Prawidłowe wdrożenie automatyzacji do wykonania rutynowych zadań pozwala zredukować czas pracy, zwiększyć produktywność i obniżyć koszty infrastruktury. Pozwala również w znacznym stopniu wyeliminować błędy ludzkie, a co za tym idzie ograniczyć koszty z tym związane. Co prawda, z punktu widzenia administratora jest to niewielka zaleta, ale dla przedsiębiorcy, prawdopodobnie najistotniejsza. Element ten może często być decydującym czynnikiem wpływającym na wdrożenie konkretnych narzędzi czy procedur.

Szybszy dostęp

Wdrożenie automatyzacji IT może znacznie przyspieszyć działanie centrum danych i chmury, skracając czas dostawy usług oraz dostęp do zasobów.

Redukcja błędów

Zastosowanie automatyzacji zapewnia spójność większej skali. Każde zadanie będzie wykonywane według ściśle określonych kroków, co jest bardzo ciężko osiągnąć w przypadku osób wykonujących identyczne zadania w sposób manualny.

Zwiększone bezpieczeństwo

Podobno automatyzacja nie idzie w parze z bezpieczeństwem, choć pod pewnymi względami prawidłowo wdrożona automatyzacja pozwala zwiększyć poziom bezpieczeństwa w organizacji. Zautomatyzowane zadania angażują mniejszą liczbę ludzi, co już istotnie zmniejsza ryzyko naruszenia bezpieczeństwa. Ponadto umiejętnie  zastosowana automatyzacja może być pomocna w reagowaniu na incydenty.

Rozwój

Identyfikując zadania do automatyzacji, a następnie tworząc i wdrażając narzędzia, zwykle należy dogłębnie poznać dany proces, infrastrukturę czy system. Tworząc własne rozwiązania, poznając nowe techniki i narzędzia, uczysz się i podnosisz swoje kwalifikacje.

Na co uważać?

I choć mogło by się wydawać, że automatyzacja stanowi antidotum na usprawnienie zarządzania infrastrukturą organizacji to należy zwrócić uwagę na trzy istotne kwestie:

Brak elastyczności

Zautomatyzowane zadanie zwykle słabo radzi sobie ze zmianami. Wiele narzędzi automatyzacji jest budowanych w konkretnym celu. I rzadko kiedy można wykorzystać je do wielu różnych zadań.

Koszt inwestycji

Chociaż automatyzacja docelowo zmniejsza koszt pracy, może również wiązać się ze znaczną początkową inwestycją na zakup oprogramowania i wdrożenie automatyzacji. Organizacja musi dokładnie rozważyć swoją strategię, aby mieć pewność, że procesy, które chce zautomatyzować, zapewnią zwrot z inwestycji. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku własnych rozwiązań.

Dotkliwsze konsekwencje błędów

Automatyzacja znacznie zmniejsza ryzyko błędnie wykonanego pojedynczego zadania przez człowieka. Jednakże, jako że jest to potężne i skalowane narzędzie, wszelkie zautomatyzowane błędy, które wystąpią, mogą spowodować znacznie więcej szkód. Zatem niezwykle istotne jest prawidłowe skonfigurowanie narzędzi i odpowiednie przetestowanie ich przed wdrożeniem.

Większość tych problemów da się uniknąć, stosując przemyślane podejście do strategii i wdrożenia automatyzacji. Musisz jednak wiedzieć, że automatyzacja to potężne narzędzie, ale działa tak dobrze, jak zespół, który ją wdraża i nadzoruje.

Jakie zadania możesz automatyzować?

Potencjalne zastosowania automatyzacji w IT są nieograniczone. Choć nie wszystkie zadania da się zautomatyzować, a w przypadku niektórych po prostu nie opłaca się tego robić. W ITPhilosophy główny wysiłek skupiamy na automatyzacji zadań związanych z zarządzaniem systemami operacyjnymi i konfiguracją sieci. A zatem będą to m.in. zadania:

  • konfiguracji usług
  • udostępnianie zasobów
  • monitorowanie i zarządzanie siecią
  • analizy oraz archiwizacji dzienników zdarzeń
  • tworzenie kopii zapasowych
  • automatyzacji zabezpieczeń

Jakich narzędzi będziesz potrzebował?

Obecnie dostępnych jest wiele narzędzi pozwalających doskonale radzić sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed administratorem złożone środowisko IT, więcej o nich w opowiem w kolejnych artykułach. Natomiast najnowsze trendy automatyzacji IT obejmują wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego do tworzenia inteligentniejszych procesów, które radzą sobie z bardziej nieprzewidywalnymi sytuacjami.

Ale spokojnie. Zanim zaczniesz biegać, musisz nauczyć się chodzić. Dlatego w pierwszej kolejności powinieneś się skupić na zdobyciu fundamentalnej wiedzy i opanować podstawowe narzędzia, które będą nam przydatne. I tak na początek na warsztat weźmiemy systemy z rodziny Windows, a zatem bliżej zapoznamy się z konsolą Windows (cmd.exe), Windows PowerShell oraz Harmonogramem zdań. Następnie przejdziemy do systemów linuxowych oraz urządzeń sieciowych. A później zobaczymy jak to się wszystko potoczy.

Podsumowanie

Obecnie potrzeba automatyzacji zadań w środowisku IT stale rośnie i podobnego trendu możesz spodziewać się w przyszłości. Co raz więcej organizacji zaczyna dostrzegać zalety automatyzacji, gdyż upatrują w tym swoją szansę na wyprzedzenie konkurencji. Wdrożenie, a następnie zarządzanie automatyzacją wymagać będzie nowych kompetencji.

Może masz już jakieś doświadczenia w dziedzinie automatyzacji? Koniecznie podziel się nimi w komentarzach.

Jeżeli natomiast podobał Ci się wpis, nie zapomnij się nim podzielić.

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *